Drills

Hver fredag er der mulighed for alle medlemmer af Odense Bushido, uanset niveau, at træne sin teknik gennem forskellige øvelser. Der er ingen undervisning og meningen med holdet er, at man sammen med en fast partner eller flere partnere træner lige præcis den teknik/teknikker, man selv ønsker. På holdet bestemmer man selv, om man vil øve med gi eller nogi.

Hvad er drills og hvorfor øve?

Drills kan trænes på flere måder. Den ene måde kalder vi for ”tekniske drills”, og den anden kalder vi for ”isolations sparring”.

Tekniske drills omhandler det at raffinere og forfine sin teknik. Her træner man ved at gentage en teknik mange gange med det formål at udbedre fejl, opbygge muskelhukommelse og sætte flere teknikker sammen i kæder. Tekniske drills bruges også til at holde én skarp i de teknikker, man allerede bruger og til at øve de basale teknikker, der følger én fra hvid- til sortbælte.

Isolations Sparring er en måde at øve teknik på under modstand. Ideen er, at man isolerer en lille del af ”kampen” og kun træner denne del som sparring. Det kan f.eks. være fra en bestemt position og kan endda være med et meget begrænset antal teknikker. Fordelen ved denne form for træning er, at man med modstand får øvet sin teknik under pres, hvilket er med til at opbygge den nødvendige timing, der skal til for at få teknikken til at virke.
Isolations sparring kan trænes med progressiv modstand, hvor man f.eks. starter med meget lidt modstand og langsomt bygger op til 100% modstand.

Man kan med fordel starte med at træne tekniske drills, hvor man træner bestemte teknikker fra en bestemt position. Dette kan efterfølges af flere omgange med isolations sparring. Men det står elever helt frit for, hvordan de vil træne.

Hvordan øver vi effektivt?

Drills kan gøres på mange måder. I Odense Bushido Klub kører vi runder på 4 minutter, hvor man øver sin teknik med sin makker. Efter de 4 minutter bytter man, så makkeren også får sin tur. Nogle vil gerne øve med en fast makker, som, over tid, lærer ens teknikker at kende og kan hjælpe én med at rette fejl og give konstruktiv kritik. Det giver oftest bedst mening, hvis ens makker er omkring ens egen vægtklasse og tekniske niveau, men der er ingen regler. Andre kan godt lide rotationsmetoden, hvor man bytter makker gennem træningstimen. Her får man trænet med flere forskellige typer, i forskellige vægtklasser og på forskellige niveauer.

Som noget nyt vil der på tavlen være skrevet tre-fire forslag til, hvad man kan øve, så man ikke løber tør for ideer. De vil altid være relateret til det emne, vi træner i løbet af ugen på de almindelige hold, hvor der er undervisning. Husk at man også altid er velkommen til at spørge instruktørerne til råds.

Der er Drills hver fredag kl. 17.00.